Charakteristika vzdělávacího programu
„Zařiďme věci tak, aby je dítě udělalo dobře, a my je za to mohli pochválit – a nedopusťme, aby je udělalo špatně, a my je za to museli kárat.“
Prof. PhDr. Zdeněk Matějček CSc.
„Děti jsou hosté, kteří hledají svou cestu.“
J.A.Komenský
Vzdělávání v mateřské škole probíhá podle vlastního školního vzdělávacího programu s názvem „Se Zdravínkem po celý rok“, který byl vytvořen v souladu s Rámcově vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání na období dvou let. Postava Zdravínka je jakýmsi symbolem zdravého životního stylu, ke kterému směřujme výchovu a vzdělávání po celý školní rok. Děti při činnostech pracují ve skupinách nebo jednotlivě, podle vzdělávací nabídky, která obsahuje diskuse a hodnocení, pokusy, praktické činnosti – hudební, dramatické, výtvarné, tělesné i pracovní, exkurze a návštěvy v různých zařízeních aj. Pedagogové využívají také individuální přístup vždy, když je potřeba. Mezi dětmi a učitelkami preferuje naše škola vztah rovnocennosti a vzájemného respektování. Dětem je dávána možnost samostatného výběru při volných hrách, řízených činnostech i stravování. Jsou vedeny k samostatnému vyjadřování svých pocitů, přání i názorů, dodržování základů slušného a kamarádského chování v dětské skupině. Snažíme se o to, aby se děti u nás ve škole cítily bezpečně a s důvěrou se v případě potřeby obracely na učitelku.
Ve skupinách mladších dětí je využíváno nejvíce sociální učení hrou, nápodobou, situační učení, ale také učení prožitkové. V těchto skupinách převažují činnosti spontánní a délka trvání řízených činností se postupně během roku prodlužuje podle schopností dětí.
Podobný přístup je uplatňován i u věkově starších skupin dětí, kde je však více prodloužena řízená činnost vzhledem k vyspělosti dětí.
Ve všech třídách jsou děti vedeny k dodržování jasně vymezených pravidel tříd založených na principu slušného chování a kamarádských vztahů.
Škola navázala také spolupráci s Klubem seniorů v Lounech a společností Mezi námi, při které naší školu navštěvují, v pravidelných intervalech, 1x až 2x v měsíci, senioři a podílí se na denním programu mateřské školy.
Děti se také seznamují s principy ekologického chování v praxi – třídí papír na třídách, zapojují se do programu Recyklohraní sběrem baterií, formou exkurzí navštěvují sběrná zařízení a také Ekocentrum Dymnivka v Postoloprtech.
Vzdělávání se orientuje k oblastem, které vycházejí z ročních období, českých tradic, ale také z námětů od dětí. Děti jsou tak systematicky připravovány pro další vstup do života.
Mimo jiných četných aktivit nabízíme i plavecké kurzy, kurzy bruslení, kulturní a společenské akce s rodiči, školy v přírodě na horách, výlety, exkurze, společné brigády na školní zahradě, divadelní představení v MŠ. Zúčastňujeme se tradičně výtvarných soutěží, akcí MÚ Louny, akcí a tematických lekcí Městské knihovny v Lounech, přehlídkového festivalu „Mateřinka“ aj.
Mateřská škola má zařazen do školního vzdělávacího programu preventivní protidrogová a environmentální témata.
Klidný, sebejistý a podporující přístup pedagoga je základem pro náš školní vzdělávací program.
Školní vzdělávací program mateřské školy se zaměřuje na vytýčené priority:
- všeobecná spokojenost dětí i rodičů
- dosažení všeobecných znalostí přiměřených k věku dětí
- aktivní zapojování se do kulturního a společenského dění ve městě
- vzájemná důvěra a spolupráce mezi rodiči a školou, otevřenost k námětům rodičů, zapojování rodičů do akcí školy
- pravidelné individuální konzultace s rodiči v otázkách předškolního vzdělávání a výchovy dětí
- maximální péče o tělesné a duševní zdraví dětí, podpora zdravého sebevědomí dítěte
- podpora maximální samostatnosti dětí
- postupná adaptace dětí na kolektiv a prostředí školy
- zařazování témat problematiky environmentální výchovy a protidrogové
prevence, podpora zdravého životního stylu
- upřednostňování prožitkového učení, pokusů a experimentů, učení nápodobou, hrou a učení sociální, v menší míře je využíváno i učení frontální
- vyváženost spontánních i řízených aktivit vzhledem k věku a schopnostem dětí
- podporování individuální práce i skupinové
- zařazování prvků z programu: „Dobrý začátek“ a „Začít spolu“ do třídních programů
- snaha o maximální podporu individuálních rozvojových možností každého dítěte
- provádění pedagogické diagnostiky dětí a v případě potřeby následné konzultace s rodiči o dalších postupech spolupráce
- využívání dětských podnětů ve vzdělávací činnosti
- využívání audiovizuální techniky výhradně k řízené vzdělávací a výchovné
činnosti jako doplněk
- využívání školní zahrady i k řízeným činnostem
- podporování a upevňování českých tradic, zvyků a pranostik
- rozvíjení nadstandardní péče – BEZPLATNÁ KINEZIOLOGICKÁ PORADNA, PRAVIDELNÁ LOGOPEDICKÁ PÉČE
- zařazování nadstandardních činností do třídních vzdělávacích programů - HRA NA FOUKACÍ HARMONIČKY, DĚTSKÝ AEROBIK, SEZNAMOVÁNÍ S ANGLIČTINOU, TURISTICKÉ VÝPRAVY ZA POZNÁNÍM, ZDRAVOVĚDA
- otužování dětí vlastní INFRASAUNOU- potlačování častých dětských nemocí
- chutná a vyvážená dětská strava s dostatkem luštěnin, celozrnných obilovin,
mléčných výrobků, s volně přístupným celodenním pitným režimem, ovocem a zeleninou
- podpora spokojenosti zaměstnanců školy
- podpora dalšího vzdělávání pedagogů v MŠ
- vzájemné hospitace pedagogických pracovnic, spolupráce a rozbory
sledovaných činností
- inovace školních pomůcek a hraček dle moderních trendů, možností a potřeb pro výchovu a vzdělávání dětí
- prezentace školy na veřejnosti – výstavy, články v novinách, soutěže, vystoupení dětí aj.
Celý vzdělávací program je k nahlédnutí v každé třídě mateřské školy.